Jak zbudować wiarygodność strony www (i twoją przy okazji też)?

różowe schody na błękitnym tle

Są takie strony www, na które wchodzisz częściej niż na inne. Może to być ulubiony sklep internetowy, który będzie twoim pierwszym wyborem, kiedy szukasz określonego produktu. Może to być blog, na którym zawsze sprawdzasz, co warto obejrzeć w kinie. A może to serwis informacyjny, do którego zaglądasz, żeby sprawdzić, jaka będzie pogoda i co słychać w polityce.

Łączy je jedno- są według Ciebie wiarygodne, sprawdzone i godne zaufania, a opinia, jaką masz o stronie, przekłada się na Twoją opinię o całej marce czy osobie, która ją tworzy.

Wiarygodny wizerunek marki, zwany też wizerunkiem eksperckim wymaga czasu i spełniania kilku kluczowych warunków. Najwyższy poziom usług lub produktów może nie wystarczyć, jeśli konkurencja na rynku, na którym działamy jest bardzo duża. Zresztą nawet marki niszowe nie mogą polegać jedynie na oferowanej jakości.

Co daje wypracowanie pozycji eksperta?

Wiarygodna strona www buduje pozycję eksperta w branży. Nie ważne czy jest to sklep, marka osobista, usługi – wypracowanie jednoznacznej opinii rzetelnej marki sprawi, że strona będzie cytowana, linkowana, przyciągnie treścią, której można zaufać, będzie takim miejscem, gdzie odbiorca będzie szukał sprawdzonych informacji, nawet jeśli oferuje w sprzedaży produkty z nimi związane. Dzięki merytorycznemu contentowi nie będzie to podstawą do utraty zaufania.

Przykład: Na tej podstawie działa wiele niszowych marek kosmetycznych, które na swoich stronach oferują treści dotyczące np. sposobów pielęgnacji skóry.

Jakie korzyści z tego wynikają?

Wypracowana pozycja wiarygodnej marki eksperckiej przynosi same korzyści.  Zaufanie buduje wierność klienta, który będzie ciągle wracał. Nie zawsze też dokona zakupu, ale jego wartość wynika z tego, że poleca markę i świadczy o jej jakości własnym słowem. A niezależna pozytywna opinia klienta to najlepsza forma reklamy.

Skądinąd na zasadzie polecenia działają wszelkiego rodzaju kampanie afiliacyjne. Jeśli jedna marka, do której mamy zaufanie poleca inną, nieświadomie odbierzemy ja jako wiarygodną już na starcie. Oczywiście, jeśli wszelkie standardy wiarygodności są już na początku spełnione.

Jak podnieść wiarygodność strony www?

Na początek zadbaj o pierwsze wrażenie, tak, by odbiorca chciał zostać na stronie. Możesz sprawdzić jak to zrobić np. w tym wpisie. Jeśli już masz uwagę odbiorcy, zobacz, jak strona www może wpłynąć na postrzeganie twojej marki za wiarygodną. Poniższa lista została opracowana na podstawie badań prowadzonych przez Uniwersytet Stanforda. Możesz się z nimi zapoznać tutaj.

1. Zadbaj o to, by informacje, które publikujesz na stronie, można było sprawdzić.

Umieść w tekście cytaty, referencje, linkuj do źródeł. Nawet jeśli nikt nie kliknie link do tej strony, twoja wiarygodność wzrośnie, bo masz podstawy, na których opierasz swoje treści. Im bardziej wiarygodne źródło, tym wartość twojego contentu rośnie.

2. Pokaż się.

Umieść na stronie swoje zdjęcie, adres firmy lub zdjęcie budynku, w którym się znajduje. Dzięki temu zabiegowi marka przestanie być tylko wirtualnym miejscem w sieci. Odbiorca będzie mógł utożsamiać stronę z realną osobą lub miejscem, gdzie się znajduje.

3. Pochwal się swoim doświadczeniem.

Napisz, co osiągnąłeś w swojej dziedzinie, jakimi sukcesami możesz się pochwalić, co jest twoim największym dokonaniem. Linkuj do miejsc, gdzie można sprawdzić te informacje. Pamiętaj jednak, że strona zewnętrzna również musi być wiarygodna, aby świadczyła o wiarygodności twojej strony.

4. Pokaż, kim jesteś prywatnie.

Nieważne czy mówimy o marce osobistej, czy o dużym wieloosobowym biznesie- zawsze można zaprezentować osoby, które za nim stoją. Pokaż, jak lubią spędzać czas, jakie mają hobby, ich rodziny, zwierzęta i ulubione książki. To sprawi, że marka będzie odbierana jako „bardziej ludzka”, szczera i wiarygodna.

5. Ułatwiaj kontakt.

Na twoją stronę trafiają różni ludzie, z różnym preferencjami. Niech każdy z nich ma możliwość kontaktu w najwygodniejszy dla siebie sposób- czy to formularz kontaktowy, mail, czy telefon.

6. Zachwyć wyglądem.

Niech design twojej strony będzie dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Czytelna czcionka, pasujące ilustracje, układ i grafika powinny przyciągać i skupiać uwagę. Pamiętaj jednak, żeby design pasował charakterem do tematyki twojej strony.

7. Uprość poruszanie się po stronie.

Im bardziej intuicyjna i funkcjonalna strona www, tym przyjemniej i chętniej poruszamy się po niej. Dla wygody użytkownika umieść w widocznym miejscu zakładkę „kontakt” i „oferta” i ogranicz konieczność poszukiwania istotnych informacji na stronie.

8. Aktualizuj informacje na stronie.

Dodawaj nowe artykuły, sprawdzaj, czy informacje się nie zdezaktualizowały i w razie czego, popraw je. Pomoże ci to nie tylko w budowaniu reputacji, ale też w pozycjonowaniu strony.

9. Unikaj reklam.

A jeśli już koniecznie musisz mieć zamieszczoną na stronie reklamę, zadbaj o jej dokładne oznaczenie. Wyróżnij reklamę od pozostałych treści tak, by nie było wątpliwości, który content to reklama.

10. Sprawdź 3 razy, czy na stronie nie ma błędów.

Literówki, niedziałające linki, pomyłki czy błędy ortograficzne potrafią drastycznie obniżyć wiarygodność strony. Na bieżąco poprawiaj i nanoś poprawki. W razie potrzeby skorzystaj z usług specjalisty — copywritera, korektora lub redaktora.

Jak zbudować wiarygodność strony www

(i twoją przy okazji też)?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *